Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

3 zone pe care un CEO ar putea sa la ia in seama in aceasta perioada daca doreste o crestere a eficientei organizationale

leave a comment »

Filozofia personala de leadership – prioritatea zero a unui CEO

Vitalitatea intregii organizatiei este direct determinata de filozofia, viziunea si proiectele strategice ale echipei executive, mai mult – de filozofia, viziunea si agenda strategica ale CEO-ului. Fie ca vorbim de o companie antreprenoriala locala, de una regionala sau de una globala, fie ca acesta are mai multa sau mai putina autonomie locala – filozofie de leadership a unui CEO influenteaza decisiv atat mediul sau apropiat, cat si rezultatele companiei in teritoriul in care aceasta activeaza. “Leadership-ul incepe prin a ne cunoaste si conduce mai intai pe noi insine. Abia apoi suntem pregatiti sa-i conducem pe altii, sa construim si sa conducem echipe sau o intreaga organizatie”, spune Ken Blanchard – presedintele companiei pe care o reprezentam si noi in Romania.

Putini isi imagineaza si putini sunt cei care inteleg costurile si presiunile pe care le simte un CEO, un director executiv. Cine nu a mai fost in pozitia de decident final al unei comunitati, al unei organizatii, vede doar statutul public, puterea pe care acesta o are si recompensele financiare pe care acesta le primeste. Asumandu-si responsabilitatea intregului, purtand pe umeri o mare parte din greutatea provocarilor pe care le intalneste organizatia sa, un CEO trebuie sa-si ofere regulat spatiu pentru sine, pentru a nu deraia de la propriul compas compas moral – pentru ca tentatiile incep sa apara atunci cand este descurajat si obosit.

Alocati-va regulat timp pentru reusi sa ramaneti dedicat valorilor personale si contributiei pe care v-ati propus sa o aveti. Faceti asta in special in momentele de confuzie si deruta, cand drumurile de urmat sunt neclare si in ceata – sunt momentele cele mai potrivite de a ne cunoaste pe noi insine si de a ne revizui, reconfirma sau intari motivele pentru care facem ceea ce facem, de a invata “cum” si “cui” sa cerem ajutorul.

Eu am in jur cativa apropiati de incredere – unii din tara, altii de peste hotare si sunt cei care ma sprijina atunci cand ma simt pierdut si confuz. Ii cunosc demult timp, am dezvoltat proiecte impreuna si m-a ajuta in acesti ani sa raman pozitiv si consecvent principiilor atunci cand navighez prin ape tulburi, asa cum s-a intamplat nu de putine ori in ultimul timp.

Functionalitatea echipei executive

Construirea unei echipe cere un efort serios si munca sustinuta. Cu atat mai mult a unei echipe executive – locul cu cea mai mare responsabilitate intr-o companie si unde se gasesc in acelasi timp ego-uri puternice, viziuni diverse, agende conflictuale sau jocuri de putere complexe. Si totusi – performanta unui intreg sistem depide in primul rand de unitatea si colaborarea acestei echipe. Asa cum inima, mintea si corpul unui individ trebuie sa fie in coerenta pentru ca intreg organismul sa functioneze sanatos, asa cum trebuie sa convearga valorile, motivatiile, viziunea si actiunile unui CEO, la fel – colaborarea intre membrii echipei executive arata cat de sanatoasa este organizatia. Functionalitatea echipei executive este o alta prioritate cruciala pentru un CEO. Conduci cu greu o organizatie cand la varf, in propria ta echipa observi rezistenta, incredere superficiala si angajament fragil, dubii si rezerve, conflicte mocnite si consens fals, nepasare fata de performanta intregului. Tot ce se intampla in acest spatiu va fi replicat automat in tot sistemul.

Asigurati constant reviziile si mentenanta acestei echipe in ritmul in care credeti ca aveti nevoie – lunar, trimestrial sau semestrial, dar stabiliti un plan de lucru si de consolidare continua, pentru ca este unitatea centrala de conducere a intregului sistem.

Ma bazez in totalitate pe echipa de management a companiei si vad ce potential are in viitor: am trecut in trecut prin lucruri bune si esecuri, si suntem acum la un nou inceput de drum care credem ca poate fi mai bun decat cel precedent. Avem provocarile noastre, am schimbat cateva lucruri si lucram acum sa fim o echipa mai buna.

Functionalitatea sedintelor

Sedintele dintr-o organizatie reprezinta propriul creuzet al acesteia, spatiul unde isi gasesc locul si se combina in acelasi timp trecutul, prezentul si viitorul companiei. Sedintele reprezinta unicele momente cand, desi intregul este in miscare, o parte din organizatie se opreste pentru a-si oferi ragazul de a se confirma pe ea insasi sau pentru a decide cum sa faca lucrurile putin mai bine sau poate putin mai rau. Tot ce se intampla de-a lungul unei sedinte, asemeni proceselor si substantelor care se amesteca intr-un creuzet, reflecta caracterul si capabilitatea intregii companii: cat de productiva si cat de eficienta este, care ii este capacitatea de a combina intr-o perioada de timp definita solutii neconventionale, liniare sau emergente, atitudini pro si contra, resurse si viziuni diferite – toate aliniate scopului si prioritatilor sistemului, ca intreg.

Sedintele reprezinta interfetele diverselor functiuni care se intalnesc, isi pierd identitatea pentru scurt timp si se contopesc, pentru ca decizia finala sa raspunda intr-o cat mai mare masura scopului ansamblului, iar reprezentantii prezenti ai functiunilor sa arate disciplina in executie si in a sustine decizia finala, chiar daca nu sunt de acord cu ea. Daca un CEO isi propune sa imbunatateasca procesele din companie, primele la care ar trebui lucrat sunt cele din sedinte, adica sa inceapa prin a avea un creuzet mai bun pentru toate celelalte procese ale organizatiei.

Mult timp nu am fost constient de impactul pe care il aveau diverse sedinte in compania noastra – fie ele de vanzari, functionale sau pe anumite proiecte. Unele aratau ingrozitor si ecourile lor ramaneau parca mai mult timp in companie. Incercam sa ne dezvatam de obiceiurile proaste si din luna ianuarie a acestui an folosim un nou format. Vom vedea ce ne va aduce si clar – nu e usor.

Daca ar fi sa aleg doar trei procese strategice pentru a consolida intreaga organizatie, atunci cele de mai sus ar fi prioritare – fie ca vorbim de o organizatie multinationala sau de o companie locala antreprenoriala, ele contribui in egala masura la consolidarea si eficientizarea fiecareia.

Articol aparut in Romanian Business Digest, iulie 2012: http://rbd.doingbusiness.ro/

Anunțuri

Written by Viorel Panaite

Iulie 18, 2012 la 12:51 pm

Publicat în Human Invest

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: