Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

Cum am lucrat cu un coach, Alain Cardon: interviu dat in revista Biz si aparut in februarie 2012, pentru articolul „Antrenor de antreprenor”

leave a comment »

Cum, cand si de ce ati simtit nevoia sa apelati la un coach? Cat a durat acest proces? Apelarea la un coach este legata de criza?

Cred ca multi dintre noi au tiparul de a apela la un coach in situatii de criza – atunci mergem si la dentist, ne facem analizele, cerem ajutorul apropiatilor si altele de genul asta. Asa am facut si eu, dar am inteles intre timp ca poti castiga si mai mult daca lucrezi cu un coach in alt stil. Cei mai buni antrenori in sport isi contracteaza obiectivele cu sportivii lor in mod diferit: daca acestia sunt campioni nationali – lucreaza cu ei daca sportivii isi propun sa devina campioni europeni; daca sunt campioni europeni – lucreaza cu ei daca sportivii isi propun sa devini campioni olimpici. Identic este si in coaching: valoarea procesului este pe masura ambitiilor si a disciplinei clientului.

Eu am apelat la Alain Cardon pentru a ma acompania in procesul de transformare a modelului de business al companiei, proces care a inceput in iunie 2009. Zguduita la acea vreme de aparitia unei alte realitati de piata – Human Invest este acum o companie proaspata, plina de viata si la un nou inceput. Si eu la fel. Procesul a inceput in decembrie 2008, iar primele decizii practice cu care am facut “curatenie” le-am luat in vara lui 2009. Anii 2010 si 2011 (ani in care am lucrat si mai mult cu Alain) au fost ani in care am terminat cea mai mare parte a “curateniei” si am inceput procesul de consolidare – al companiei si al meu: iar in acest final de an au inceput sa se vada deja primele rezultate ale unor noi atitudini si noi procese de lucru.

Ce s-a schimbat in procesul dvs decizional dupa aceasta pregatire?

In primul rand am reusit sa vad implicatiile imediate si pe termen lung de a lasa lucrurile sa mearga ca si inainte, fara a face schimbari. Vazand catre ce ma indrept (atat eu, cat si cu compania), am pus in centru deciziilor alte repere cu scopul de a confrunta situatii care ar fi putut “imbolnavi” iarasi sistemul. Am pus in centru onestitatea (cu sine si cu ceilalti), transparenta, colaborarea, smerenia si concluzia ca nu sunt singura persoana din firma care trebuie sa-si asume responsabilitatea revigorarii companiei – si am inceput sa cer ajutorul echipei de management. Am devenit mai ferm cu jocurile de seductie ale celor din jur (colegi, clienti), care nu aduceau oricum valoare adaugata nici lor, nici mie (au ramas astfel colegii si clientii pe care mi-i doream si pe care ma pot baza, si am stat mai departe de cei mai putini responsabili – clienti si colegi). Intarirea responsabilitatii individuale (a mea, a colegilor, a sponsorilor proiectelor, a participantilor) este acum un reper cu adevarat functional in centrul proceselor mele de decizie de zi-cu-zi.

Puteti masura eficienta acestor cursuri reflectate in bilantul companiei?

Cu siguranta – iar primul indicator este cel de profitabilitate: cu modelul de business pe care il aveam pana in 2008, am ajuns la o profitabilitate de 14%, la o cifra de afaceri de 1.400.000 eur. Acelasi indicator se atinge acum, la o cifra de afaceri de numai 650.000 Eur si doar cu 5 angajati “full-time” (inloc de 16 – cati eram in 2008).

Care este cifra de afaceri a companiei in 2010 (si estimari pentru 2011) si care a fost profitul net? Care este numarul de angajati pe care il aveti in subordine?

Anul acesta (2011) vom incheia cu o cifra de afaceri de app 550.000 Eur si o profitabilitate de 10% (fata de 793.000 in 2010 si profitabilitate de 16%). In 2011 au fost cateva proiecte la care am renuntat, vazand cum unii clienti isi risipesc banii si alte resurse – simuland si pretinzand ca investesc pentru a-si imbunatati procesele de leadership din companie. Am transmis aceasta observatie decidentilor si sponsorilor, dar nu a contat si am decis sa iesim din acele proiecte. A face din responsabilitate o valoare centrala – inseamna sa poti lua si astfel de decizii.

Care este profilul companiei dvs si ce performante notabile ati avut in 2011?

Cea mai notabila performanta a companiei este cu ea insasi – am reusit in doi ani de zile sa transformam modelul de business, sa ne cultivam noi atitudini, si sa incepem consolidarea noului model – si asta in paralel cu proiectele pe care le aveam de implementat la clienti. Este lucrul de care ma bucur cel mai mult. Compania este acum pregatita mult mai bine pentru urmatorul ciclu economic de 10 – 15 ani, oricum ar arata el. Si daca am reusit sa facem aceasta transformare cu noi insine, este dovada cea mai credibila ca putem fi cu adevarat de ajutor clientilor nostri, Human Invest fiind o companie de training si consultanta in “leadership development”.

Cum v-ati oprit la Alain Cardon si cum de nu ati apelat la un alt coach? Simtiti nevoia sa mai comunicati in continuare cu el pentru alte sfaturi in ce priveste compania?

Pentru ca la el am ajuns in mod natural. Auzisem de el prin 2002 – 2003, am inceput sa ne intersectam mai des din 2006 cand colegi de-ai mei au participat la programele lui de formare in coaching, el a asistat compania in primii ei pasi de schimbare incepand din decembrie 2008, iar acum petrec constant timp cu el, cu diverse obiective: pentru mine si Human Invest – fiind clienti ai lui Alain, pentru clienti comuni – ai nostri si ai lui Alain, si in calitate de prieteni.

De ce ati recomanda si altor manageri sa apeleze la un coach? (daca ati recomanda)

In primul rand – sunt foarte putini coach de calitate in Romania, pentru ca totul este la inceput: atat dorintele de imbnatatire ale clientilor, cat si nivelul de pregatire al coach-ilor. Unii ii oglindesc si pe ceilalti. Le recomand tuturor celor care doresc sa devina in viitor mai buni decat sunt, daca vor sa-si atinga obiective ambitioase, sa apeleze la un coach. Daca vor sa-si rezolve probleme din trecut– un terapeut, psiholog si alti profesionisti din aceste domenii, sunt mult mai potriviti. Cred ca avem cu totii nevoie de acesti profesionisti langa noi – coach, psihologi, terapeuti, psihiatri, etc: important este sa intelegem in ce fel ne poate ajuta fiecare si cand sa le cerem ajutorul. Etica si deontologia, orele de supervizare si de formare continua pe care le are in fiecare an, scoala pe care a urmat-o sunt insa factori esentiali in alegerea unui coach.

Cat costa sa te pregatesti cu un coach?

Ca in orice piata, tarifele pentru diverse programe sunt foarte diferite. In Romania, exista tarife care incep cu 50 Eur/ora; un coach bun, international si cu perspectiva globala, lucreaza in Romania tarife in jur de (450 – 500) Eur/ora. Lucrand cu Alain, eu am investit pe parcursul a 18 luni, aproape de 10.000 de Eur – o suma rezonabila in comparatie cu transformarile si rezultatele pe care am reusit sa le obtin.

PS: Acesta este interviul complet, doar anumite fragmente aparand in articolul din revista Biz.

Written by Viorel Panaite

Februarie 19, 2012 la 9:11 pm

Publicat în Human Invest

Tagged with , , ,

Lasă un răspuns

