Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

Scurta recenzie a cartii lui Ken Blanchard „Conducerea la un nivel superior”

leave a comment »

“In graba de a arata la fel ca vecinii lor din Vest, românii au trecut prea repede de la Mobre la Maserati, de la Cico la Campari Orange, de la Marasesti la Parliament Reserve. Zidurile au cazut, usile s-au deschis, banii au dat navala. Dar putini erau pregatiti pentru asta. Cei mai multi au copiat ceea ce au vazut in Vest, nu ceea ce era cu adevarat acolo. Da, România este un orfan, o tara care a crescut fara parinti. A privit la altii pentru a invata cum sa se comporte, ce sa faca, ce sa poarte – pina si in ce culori sa-si picteze vechea casa. Iar acum e inca la virsta adolescentei. Dar tocmai de aceea e vesel aici. Adolescenta e o virsta minunata si se poate sfarsi cu bine, daca exista mentori adulti si lideri exemplari, care pot pune lucrurile pe directia cea buna si ii pot invata pe tineri cum functioneaza lumea. Mi-e teama ca sint prea putine astfel de modele astazi, dar sunt sigur ca intr-o zi vor fi mai multi.” Jurnalistul american Peter Frank, ELLE Man

Vremurile pe care le traim acum au valoarea lor – ne dau posibilitatea sa facem o schimbare de paradigma. Orice proces de inovare si innoire – fie la nivel individual, fie la nivel de organizatie sau societate, pleaca mereu de la “pasii de baza”: un sportiv-campion de exemplu, daca doreste sa-si depaseasca propriile recorduri investeste enorm in a-si analiza cele mai detaliate procese care l-au facut sa devina cine este. Alege apoi unul dintre ele (care poate fi perceput nesemnificativ de amatori – cum ar fi perioada de antrenament dintre doua competitii majore ) si face o schimbare permanenta in acesta zona. Intreaga filozofie a lui Ken Blanchard ne tine cu picioarele pe pamant, in realitatea practica, si ii invita pe cei care vor sa-si dezvolte maestria sa faca tot mai bine “pasii de baza”. Iar cartea “Leading at a Higher Level” reflecta cum nu se poate mai bine aceasta invitatie.

Fie ca esti preocupat de “self leadership”, de “one-on-one” sau “team leadership”, capitolele acestei carti si autorii lor (aceiasi ai programelor de curs corespunzatoare), ofera cititorului o prezentare simpla si concisa a metodelor practice si a proceselor pe care fiecare le poate utiliza in mediul in care lucreaza si traieste. Fiind unul dintre cei care a facilitat in sala majoritatea sesiunilor care folosesc aceste instrumente, profit de ocazie pentru a va dezvalui cateva din secretele care se afla intre randurile scrise in carte.

Daca esti interesat de “self leadership” vei descoperi trei abilitati fundamentale, indispensabile celor are vor sa-si conduca procesul de dezvoltare. Fiecare dintre noi are convingeri care ii limiteaza progresul, suntem putini constienti de sursele personale ale puterii, si – de cele mai multe ori, nu stim cum sa cerem ajutorul pentru a evolua. Intregul capitol explica de ce aceste abilitati sunt importante si cum sa le pui in practica daca vrei sa-ti asumi responsabilitatea pentru propria dezvoltare si sa-ti cresti performanta individuala.

Daca esti interesat de “one-on-one leadership ai putea fi familiarizat cu programul “Leadership Situational® II”, recunoscut in intreaga lume. Putini insa din cei care nu s-au format prin acest program stiu cum sa aplice o abilitate manageriala de baza – “Parteneriatul pentru Performanta®”, sau cu alte cuvinte, cum sa contracteze si sa utilizeze stilul de management potrivit nevoilor celor pe care ii supervizeaza. Este competenta care asigura, asemeni ambreiajului,  procesul de “cuplare” si “decuplare” in relatia manager-subordonat, si folosirea optima a “motorului” – adica a potentialului, a competentei si angajamentului subordonatului pentru obiectivele pe care si le-a propus, cu scopul de a-i creste autonomia, responsabilitatea si performanta.

Daca esti interesat sa cresti autonomia si performanta echipei tale, sa-i dezvolti procesele si interfetele de lucru – asemeni celor ale unei echipe de baschet de exemplu, s-ar putea sa fii atras de capitolul referitor la “team leadership”. Folosind acelasi cadru de referinta (situational) – descoperi cum poti construi pas-cu-pas, dezvolta si intretine un stil delegativ de lucru cu echipa, in ansamblul ei: asemeni echipei de baschet de care vorbeam mai devreme, cum sa ajunga sa ia singura decizii sau sa-si imbunatateasca scorul in timpul “jocului”, fara prezenta “antrenorului” pe teren.

Iar daca vrei sa profiti de cat mai bine de timpul de reflectie pe care ti-l acorzi si sa-ti raspunzi la intrebari care incep sa apara precum – “cine sunt?”, “catre ce ma indrept?”, “ce potential nefolosit am?”, “ce-as putea sa fac diferit?” sau “care imi sunt valorile si cum sa le fac simtite pentru cei din jur” sigur vei fi interesat de capitolul care te ajuta sa-ti construiesti si sa te tii de un plan de re-innoire individuala. Gasesc exact aceleasi intrebari la mine si la multi dintre prietenii mei, cu totii in jurul varstei de 40 de ani, cu pozitii importante in managementul superior a unor organizatii mari din tara sau strainatate. Daca esti si in momentul in care simti ca iti incepi a doua parte a vietii – incerci sa afli ce lasi in urma, ce iei mai departe sau ce ai putea schimba, te invit la lectura acestui capitol.

Intreaga carte aduna la un loc spiritul si viziunea lui Ken Blanchard asupra a ceea ce poate fi un loc de munca care sa mobilizeze energiile, potentialul si ambitiile indivizilor! Citind-o mai intai, dezvoltandu-ti apoi, practic, copetentele manageriale, este un mod excelent de a-ti continua cresterea ta ca si lider.

Mai multe despre editia romaneasca a cartii „Leading at a Higher Level„: http://meteorbusiness.ro/carti-798-Conducerea_la_un_nivel_superior.php

Anunțuri

Written by Viorel Panaite