Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

Human Invest: povestea antreprenoriala – interviu in Biz!

with 2 comments

Cum puteti descrie primele zile de dupa lansarea companiei, din perspectiva antreprenorului (sediu, numar de angajati, balanta work-life, programe de training propuse)? Cati angajati are in prezent Human Invest si cate programe a furnizat in anul 2009?

As povesti continuu toate care s-au intamplat in Human Invest in cei 11 ani de existenta! Continua sa fie o poveste extraordinara, o aventura in care cele mai bune si valoroase lectii au fost in momentele dificile, dar odata cu anul 2010 compania intra intr-o noua etapa din viata sa.

In primii 4 – 5 ani (martie 1999 – aprilie 2004) am avut naivitatea debutantului: eram entuziast, eram convins ca vindeam si livram lucruri de calitate (cred ca doar eu si foarte putini dintre participantii de atunci eram de acord cu acest lucru, dar sunt si cei cu care lucrez si acum!). Ma hraneam cu speranta si optimism, lucram zi si noapte, faceam toate training-urile posibile pe care reuseam sa le vand (in primii ani – nu-mi aduc bine aminte, dar cifra de afaceri nu depasea 100.000 mii de eur, din care eu si Richard plateam chirie pentru birou, o asistenta si 2 traineri si ne mai ramaneau si noua cateva sute de eur lunar – cam cat era pe atunci salariul asistentei noastre). Am insa amintiri si lectii extraordinare de atunci: noptile in care pregateam proiectele de teambuilding sau in care inca nu stiam cum va debuta a doua zi un program de leadership pe care trebuia sa-l tinem, felicitarile primite de la primii nostri clienti majori care ne-au acordat incredere: Connex, PricewaterhouseCoopers, Unilever, Bricostore, Banca Comerciala “Ion Tiriac”.

Cea mai dificila perioada a fost insa intre anii 2004 – 2006. Am realizat ca noi nu suntem doar traineri (chiar si acesta era un lucru pe care il invatam din mers), ci avem o companie de condus si de dezvoltat – si nu mai facusem niciodata acest lucru! Din banii pe care i-am strans pana atunci, am inceput sa dezvoltam parteneriate internationale, pentru a avea un portofoliu de programe cu tehnologii care livreaza ceea ce promit si recunoscute international. Echipa incepea sa creasca, odata cu ea, si cheltuielile – eram asemeni unei familii care realizeaza ca are un copil care va merge in curand la scoala si trebuie sa se ingrijeasca din ce in ce mai serios de cresterea lui. Incepusem sa obosim, ramasesem aproape fara resurse, dar si fara un plan de actiune, oameni noi veneau in firma si ne despartisem de unul din membrii cei mai vechi.  

Istoria recenta ne-a adus pe un drum adevarat de maturizare: in noua sa formula echipa a avut doi ani foarte buni, 2007 si 2008, din rezultatele carora am supravietuit in 2009. Nu numai ca am supravietuit anul trecut, insa a fost si un an crucial pentru saltul pe care l-a facut compania incepand din toamna. Iunie 2009 a fost insa luna critica, in care (nemaiavand nimic de pierdut), am apasat cu curaj pe butonul care a “aruncat in aer” modelul de business deja invechit sub care operasem pana atunci si pe care tot eu il construisem. Avand o sustinere si o dedicare rar intalnite din partea colegilor mei in tot anul 2009 – din toamna si in primele 3 luni ale acestui an, am construit un nou model de business si o noua ecuatie financiara, care sunt mult mai sustenabile si mult mai puternice decat cele vechi. Profitabilitatea companiei s-a dublat deja, sistemul este acum mai flexibil si mult mai atractiv pentru oricine doreste sa lucreze cu noi (colegi, asociati si clienti). Suntem acum o echipa permanenta formata din 7 angajati (care asigura doar coordonarea proceselor functionale ale organizatiei) si o comunitate de freelanceri-asociati de peste 25 de persoane (facilitatori, traineri, coach-i, consultanti, dintre cei mai buni din tara), implicata permanent in diverse proiecte (externe sau interne) ale companiei.

Era pregatita piata pentru training in anul 1999, la lansarea companiei? Care erau cele mai cerute programe pe atunci si cate ati furnizat in primul an de la lansare?

Piata era pregatita sa cumpere in 1999, ce eram noi pregatiti sa oferim. Imi place foarte mult o vorba in care cred puternic: “When the master is ready, the students appears” (chiar daca originalul, valabil si el, este chiar pe dos: „When the student is ready, the master appears”). Am livrat in perioada 1999 – 2004 programe foarte diverse: de “time management, “sales”, “customer service”, teambuilding, leadership, “project management”. In 2004 am luat o decizie strategica si dureroasa (financiar): pentru a incepe construirea unei pozitionari clare in zona de “leadership development”, am renuntat la toate programele care nu erau solicitate pentru a sustine procese de conducere – adica la cele de “sales” / comerciale, cele de “project management” sau “customer service”. Acest lucru s-a reflectat imediat in diminuarea incasarilor, chiar cand aveam nevoie de mai multi bani pentru dezvoltare. Ne felicitam insa acum pentru aceasta decizie – a fost una inteleapta!

Cum considerati ca a evoluat piata de training de la lansarea firmei si care credeti ca va fi evolutia acesteia in anul 2010?

Revin: “When the master is ready, the students appears”. Fiecare firma are clientii si proiectele pe care le merita. Fiecare companie de training si-a educat clientii in propriul stil de-a lungul timpului. Ca orice alt domeniu din Romania piata de training a trecut printr-un proces de maturizare si selectie ale carui rezultate incep sa se vada atat la nivelul furnizorilor cat si la nivelul companiilor. In momentul de fata sunt foarte putine companii care s-au lansat inainte de anul 2000 si care au in continuare o prezenta puternica si credibila in piata.

In 2010, piata intra intr-o noua faza de maturizare: managerii de resurse umane (atat cei consacrati pe piata, cat si cei mai tineri – care sunt in numar foarte mare), decidentii, sunt acum mai responsabili, cauta sa inteleaga valorile si cultura furnizorilor, sa vada daca furnizorii sunt preocupati si de educatia lor (in calitate de clienti) si de a dezvolta impreuna parteneriate pe termen lung bazate pe incredere reciproca, colaborare, transparenta; se cauta implementarea unor procese de invatare verificate, care merg mult mai departe de experienta avuta intr-o zi sau doua de training. Azi conteaza enorm design-ul proiectului propus clientilor, in faza de pregatire, dar si in faza de asistenta in implementare – faza in care training-ul din sala reprezinta nu mai mult de 30%.

Unul din elementele pozitive ale acestui proces de maturizare il reprezinta accesul la solutii internationale de training, care au in spate o metodologie bine pusa la punct si testata constant. Schimbari pot fi vazute si la nivelul evolutiei relatiei dintre furnizor si client. Furnizorii de training nu mai sunt interesati doar de vanzarea programelor. Conceptul de “o solutie de training care se potriveste oricarei probleme” a disparut. Companiile de training sunt mult mai concentrate pe intelegerea clientului, a obiectivelor si strategiei sale de business pentru a stabili un parteneriat de lunga durata ce implica adaptarea solutiilor si programe de dezvoltare implementate pe termen lung.

De partea cealalta clientii au devenit mult mai atenti in ceea ce priveste achizitionarea unui program de training. Usurinta cu care sunt puse in practica, dupa curs, abilitatile exersate in sala, brand-ul si valorile companiei, senioritatea trainerilor sau “mecanica” proiectului sunt ceea ce conteaza in procesul de selectie.  

La cat estimati ca se ridica piata de training din tara in prezent? Dar inainte de criza?

Nu cred ca cineva poate sti: sunt multe proiecte in discutie, pe bani privati sau pe bani publici, dar nimeni nu stie “cate”si “cat” din ele se vor implementa in acest an sau in perioada 2011 – 2012. Intuitia si “nasul” imi spun ca se va ajunge sa se produca si sa se factureze de catre furnizorii din Romania (ma refer aici la programele din zona de “interpersonal skills”, leadership, “sales” / negociere, “customer service”, teambuilding, “project management”), undeva in jur de 15 milioane in 2010. Chiar daca vor fi mai multi bani de investit (si sunt sanse mari sa fie), ma intreb daca este suficienta capacitate de implementare de calitate, si mai ales timp pana la finalul anului de a se consuma mai multi bani. Nici inainte de criza nu se poate spune cat a fost piata de training: nu erau atat informatii consolidate, cat nici o definire a tipurilor de programe care se iau in calcul pentru o eventuala estimare.

Care sunt planurile pentru Human Invest (consolidare, extindere, investitii suplimentare, angajati noi)? De ce?

Avem planuri foarte indraznete privind noul nostru model de business si perspectivele pe care acesta ni le-a deschis deja. In anul 2009 compania noastra a trecut printr-un proces de schimbare la nivelul strategiei de business, a portofoliului de programe si a trainerilor. Ne-am orientat spre o structura tip retea, cu un numar mare de colaboratori avand in centru o echipa de suport. In 2010 vrem sa consolidam aceasta structura de afaceri, dar in acelasi timp sa adaptam design-ul proiectelor noastre la contextul existent pe piata: majoritatea proceselor de conducere fragile, moral scazut, eficienta individuala mica, productivitate scazuta a muncii in echipa.

Compania are azi o structura care nu exista inca in Romania, dar in care credem cu totii foarte puternic. Cuvantul cheie este dezvoltarea acestui acestui model, pentru a fi capabil sa livreze clientilor o valoarea cat mai mare, prin consolidarea tuturor proceselor noastre interne: cele financiare si de project management, de vanzare, cele de comunicare si marketing, cele de construire a comunitatii de experti si de intarire a relatiilor cu partenerii nostri internationali. Din martie, avem un nou membru in echipa permanenta (venit de la o organizatie din grupul firmelor de consultanta “Big4” si care coordoneaza o parte importanta a proceselor interne ale companiei).

Vrem sa ne implicam mai puternic pe piata programelor de „leadership development” pentru a obtine o cota de piata de 50% pin piata programelor “premium”. In paralel, dorim sa consolidam portofoliul nostru de solutii publice adresate cumparatorilor individuali (Nextep, cursuri deschise si un program pre-MBA). Solutiile publice au avut un rezultat peste asteptari anul trecut si dorim sa venim in intampinarea acestui nou domeniu.

Cautam in acelasi timp sa avem cat mai multe proiecte locale in care sa invitam colegi de la birourile internationale ale tuturor partenerilor nostri, iar colegi de-ai nostri se vor implica in proiecte in afara tarii, pentru a face schimb de experienta, pentru a invata cat mai multe unii de la altii.

Ca antreprenor, mai detineti si alte business-uri? Planuiti pe viitor deschiderea altor business-uri?

E singurul business si nu intentionez sa deschid altele. Sunt insa sanse sa fiu partener in altele (tot in domeniul educatiei), dar nu mai voi implica direct in managementul acestora.

Ce programe livreaza in prezent compania si care sunt principalele domenii pe care le acopera?

Human Invest a devenit un jucator matur si recunoscut pentru programele si interventiile care imbunatatesc procesele de conducere. Denumirea programelor este mai putin importanta: proiectele pe care le livram contin mereu un mix de interventii, in care se combina expertiza consultantilor, cu metodologiile pe care le folosim. Interventiile pe care le facem in zona de “leadership development”, implica toate nivelele unei organizatii: specialistii fara pozitii manageriala si “high-potentials”, “front-line-leaders”, “middle management”-ul, directorii de functiuni (“senior management”-ul) si membrii comitetelor executive (“executive board”-urile).

Ce profit si ce cifra de afaceri a avut Human Invest in anul 2008 si 2009? La cat estimati ca vor ajunge acestea in anul 2010?

In 2008 Human Invest a avut o cifra de afaceri de 1.4 milioane de euro. In 2009 cifra de afaceri a fost aproape jumatate din cea pe 2008, insa avand in vedere situatia in care s-a aflat piata de training anul trecut consideram aceasta cifra ca fiind rezonabila. In plus rata de profit a fost mai mare decat in 2008 datorita schimbarilor de business pe care le-am operat. Pentru 2010 estimam o cifra de afaceri de 1,5 milioane euro, cu o rata de profit de 15% avand in vedere contractele in derulare precum si cele care urmeaza sa fie semnate.

Articolul in forma sa finala din revista: http://issuu.com/revistabiz/docs/biz_194-m

Anunțuri

Written by Viorel Panaite

Aprilie 18, 2010 la 9:27 pm

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] jos, redau un extras din interviul Human Invest: povestea antreprenorială, în care Viorel Panaite a răspuns întrebărilor jurnaliștilor de la Biz (interviul complet este […]

  2. Asta nu e interviu pentru antreprenoriat cum a vrut autorul sa se inteleaga. Este reclama de 2 lei pentru care am pierdut 10 minute

    Ionut Mazilu

    Aprilie 24, 2010 at 8:54 am


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: