Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

Leadership in marketing sportiv: Mihai Negut, Managing Partner, 4All Sports & Entertainment

with 6 comments

Prieteni de valoare

Cred ca sunt putine lucruri care s-ar potrivi mai bine cu Mihai decat compania 4All Sports & Entertainment, pe care a construit-o impreuna cu partenerul sau Gigi Login! Cu o personalitate puternic independenta, plin de umor si cu spirit de aventura, Mihai stie cum nu se poate mai bine sa-si puna la fundatia companiei sale relatii de calitate si solide pe termen lung! Ori de cate ori ma vad cu el, are o noua poveste captivanta, in primul rand prin stilul sau de a o spune! Iata cateva din proiectele sale!

Mihai – ai ales un domeniu de pionierat cu compania in care esti partener!! Desi se spune ca toata lumea se pricepe la … sport si la marketing! Deci toata lumea ar putea face ce faceti voi, marketing sportiv? Sau lucrurile nu stau chiar asa? Ce este special in ceea ce faceti voi?

Ai putea spune ca toata lumea se pricepe la sport si marketing. Poate si pentru ca par a fi niste domenii foarte la indemana, dar unde iti poti prinde urechile la fel de usor dintr-un singur motiv: marketingul, la fel ca si sportul, iti cer investitii pe termen lung, strategie si rezultate.

In Romania, la ora actuala nu putem discuta de marketing sportiv pentru ca atunci ar trebui sa discutam de ceva mai mult decat niste campanii de marketing relationate cu sportul. Ceea ce facem noi se numeste pioneriat, in adevaratul sens al cuvantului. Motivul este unul foarte simplu. Discutia despre marketing sportiv incepe in clipa in care ai niste parteneri care inteleg fenomenul sportiv si valoarea acestuia atunci cand este integrat in marketingul unei companii sau cand este asociat cu imaginea unui brand comercial. Scopul nostru nu este numai de a vinde niste personalitati, niste nume ale sportului ca imagine unor companii sau de a le asocia numele cu anumite evenimente. N-ar avea nici un fel de rezultate pe termen lung. Noi vrem sa livram clientului o strategie, odata cu vedeta respectiva, din care sa aiba ambele parti de castigat cat mai mult pentru ca nu totul consta in a incasa niste bani pe un contract de imagine.

Oricine ar putea face ce faci tu? Ce profil ar trebui sa aiba o persoana care lucreaza in acest domeniu? Cum iti construiesti un nume personal sau al firmei in acest business? Ma gandesc ca nu sunt carti pentru asta!!! Dar ce altceva?

Oricine poate orice, totul e sa vrei ca sa iti raspund pe scurt. Cu totii ne visam cand suntem copii sa ne facem pompieri, piloti de formula 1, aviatori, medici samd. Eu nu m-am visat manager de vedete sportive, dar mi-am dat seama, la un anumit moment ca asta imi place cel mai mult sa fac si ca o pot face foarte bine!

Bineinteles ca a fost si un concurs de imprejurari prin care am ajuns la concluzia asta. Eu am inceput ca agentie de evenimente, postura din care am organizat evenimente cu tematica sportiva iar partenerul meu, Gigi Loghin, a venit cu ideea de „marketing sportiv”. Eu deja aveam experienta lucrului pentru cea mai de succes emisiune sportiva din anii ’90: Procesul Etapei, iar apoi sansa de a contribui semnificativ la Gala Hagi, in 2001, pe vremea cand eram angajat al McCann Ericksson. Au urmat, apoi Gala Sportului Romanesc, in 2003 si cele patru editii ale Serii Campionilor, organizate alaturi de Gica Popescu. Gigi se ocupase de contractul Bergenbier cu FRF, si implicit cu Echipa Nationala de Fotbal, pe vremea cand era angajat al Interbrew, asa ca venea cu o vasta experienta pe partea aceasta. Astfel ca impreuna ne-am gandit ca putem avea succes pe o piata emergenta, in Romania.

Legat de nume, nu poti sa spui ca iti construiesti un nume personal. Este mai degraba o recunoastere a ceea ce tu, impreuna cu echipa ta, realizezi cu succes si cred ca pana acum, am reusit acest lucru. La toate acestea s-au adaugat dorinta noastra de a invata foarte mult, de la cei care fac acest lucru de foarte mult timp si anume agentiile si companiile de marketing sportiv din vestul Europei. Un pas important l-a constituit faptul ca am reusit sa devenim partenerii celei mai importante companii de marketing sportiv din lume: IMG WORLD.

Nu pot sa iti spun ca exista un profil anume pentru acest domeniu. Exista in schimb o calitate fara de care nu poti reusi: rabdarea. Rabdarea de a-ti intelege clientii, de a le explica absolut totul; rabdarea de a-ti construi o relatie foarte puternica cu ei si bazata pe incredere. Cred ca pana acum am reusit din moment ce printre clientii companiei, in cadrul careia sunt partener, se numara: Gheorghe Hagi, Gheorghe Popescu, Dan Petrescu, Cristian Chivu, Razvan Lucescu, Bogdan Lobont si Victor Hanescu.

Cum ati reusit sa convingeti nume mari ale sportului romanesc, precum Hagi, Popescu, Petrescu, Chivu, sa va devina parteneri exclusivi? Cum se cultiva relatiile cu astfel de personalitati?

Asa cum iti spuneam si la intrebarea precedenta, totul e legat de rabdare si de incredere. La noi relatia de business nu incepe cu „cat castig”. Acest lucru vine pe ultimul loc. Ceea ce conteaza este sa ne placa proiectele in care ne implicam alaturi de vedetele noastre si sa avem incredere unii in altii. Daca ei vad ca pot avea incredere si ca rezultatele nu intarzie sa apara, atunci putem sa avem o relatie de lunga durata si de succes, bineinteles.

Relatiile cu vedetele pe care noi le avem sub contract sunt speciale. Ei nu sunt niste companii, nu sunt entitati si nu ii poti trata ca atare. Ei sunt, in primul rand niste foarte buni prieteni, iar aceasta relatie se dezvolta in timp.

Noi credem ca sportul are un impact mare in dezvoltarea unei societati: educa tineri, creaza modele si comunitati, este o platforma pentru construirea de valori, precum etica, respect, responsabilitate, fair-play! Ce s-ar putea face pentru ca sportul sa-si recastige in Romania importanta pe care o are in alte tari?

Sportivii pe care noi ii avem sub contract sunt implicati in proiecte personale sau publice prin care se incearca revitalizarea sportului in Romania. Cele mai clare exemple sunt Gica Hagi si Gica Popescu. Primul dintre ei a infiintat, organizeaza si finanteaza, prin intermediul fundatiei sale, singura competitie fotbalistica, nationala, dedicata copiilor cu varste intre 10-12 ani: „Cupa Hagi”, iar anul acesta a lansat si Academia de Fotbal care ii poarta numele. Pe langa acestea impreuna cu Gica Hagi am lansat si doua dvduri care prezinta cariera sa la echipa nationala si echipele de club, acest lucru fiind o premiera in Romania.

Toate aceste proiecte sunt nascute din dorinta lui de a contribui cat de putin la viitorul Romaniei. Ele sunt rodul experientei pe care Gica Hagi a adunat-o de-a lungul carierei sale si, asa cum ii place lui sa spuna, sunt dovezi ale recunoasterii sale pentru tot ce i-a oferit fotbalul.

Gica Popescu a investit primii bani in Romania in scoala de fotbal care ii poarta numele. A construit-o la Craiova, orasul unde a debutat in fotbalul mare, din dorinta de a le oferi unor copii talentati la fotbal sansa sa se afirme si, poate sa aiba acelasi destin ca si al sau. Apoi, am creat si organizat impreuna cu el, cel mai important eveniment sportiv caritabil din Romania: Seara Campionilor.

In afara de aceste proiecte personale, sportivii nostri sunt implicati, asa cum este cazul lui Hagi, Popescu si Petrescu in campanii de selectie a talentelor: Campania „Vreau sa fiu mare” a celor de la Gillette care promoveaza tocmai aceasta idee a descoperirii unor viitoare talente care sa joace rolul de modele pentru generatiile urmatoare.

Sa amintesc si de faptul ca o parte dintre ei sustin activitatea unor organizatii caritabile internationale, in Romania. Gica Hagi este ambasador al bunavointei pentru UNICEF Romania, iar Gica Popescu, alaturi de Cristi Chivu sunt ambasadori ai SOS Satele Copiilor Romania.

Nu vreau sa intru in discutia cu ce s-ar putea face in Romania pentru o revitalizare a sportului. Pot sa va spun doar ca vedetele pe care le avem sub contract incearca sa faca acest lucru in fiecare zi. V-am dat mai sus cateva exemple si pot sa va mai dau inca unul: Dan Petrescu. Cand nimeni nu a crezut in el si toata lumea a spus ca e imposibil, a demonstrat ca se poate reusi cu multa munca, incredere si pasiune. Toti acesti oameni inspira in fiecare zi nu numai prin ceea ce au fost sau ceea ce reprezinta ci prin actiunile si initiativele lor.

P.S. Discutia de mai sus cu Mihai am avut-o in iunie 2009, la cateva zile dupa ce a fost invitat special la una din serile de leadership ale programului nostru pre-MBA Nextep si a fost publicata atunci in newsletter-ul nostru. Dar mi-am adus aminte de ea cand am primit pe email, in aceste zile, articolul „Hagi, ultimul rege al Europei“: http://www.prosport.ro/sport-life/special/hagi-ultimul-rege-al-europei-5130803

Anunțuri

Written by Viorel Panaite

Februarie 6, 2010 la 10:41 am

6 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cu onoare ma numar printre cei care au participat la aceasta discutie.
    Pina in acel moment era greu sa imi inchipui ca, in numai 2 ore, iti poti insusi atatea principii despre viata si bussines cate mi-a fost dat sa aud.
    Ii doresc succes lui Mihai si sper ca drumurile noastre sa se mai intalneasca la astfel de serate.

    Iti multumesc si tie Viorel pt ca ai facilitat aceasta intalnire.

    Toate cele bune.

    EugenS

    Eugen

    Februarie 7, 2010 at 5:19 pm

  2. Salut Eugen,
    Ma bucur sa te … regasesc si merci mult de aprecieri!! Pregatim programe noi si sunt convins ca ne vom revedea in curand!!!

    Viorel Panaite

    Februarie 10, 2010 at 10:12 pm

  3. salut… eu vreau sa imi fac lucrarea de licenta pe marketing sportiv.problema este ca nu prea gasesc bibliografie.Cine poate sa ma ajuta-te cu ceva sugesti de bibliografie despre Marketingul cluburilor de fotbal sau marketingul sportiv, sportul ca afacere sau ceva cu aceasta tema, sau adrese de web utile. Va raman recunoscator.Multutumesc!

    adrian

    Martie 18, 2010 at 9:27 pm

  4. Salut Adrian,

    Din pacate exista foarte putina documentatie despre ceea ce inseamna marketingul cluburilor de fotbal in Romania. Marketingul in sport este, asa cum spune si Mihai mai sus, o lipsa la noi. Insa incercam sa facem pasi usori …

    Cat despre lucrarea ta, daca imi dai un email – vlad.craioveanu@4allse.ro poate te putem ajuta cu ceva informatie. Doar sa sti macar cam ce trebuie sa contina tema. :)

    Pana una alta poti arunca un ochi aici:
    http://www.sportbusiness.com/

    Vlad

    Vlad Craioveanu

    Martie 25, 2010 at 6:05 pm

  5. Buna Viorel,
    am descoperit cu placere acest „plai” de internet. Doresc sa ma anunti si pe mine de urmatoarele posturi.Drept pentru care ma abonez mai jos.
    Cu respect,
    Dan

    dan olteanu

    Mai 24, 2010 at 10:51 am

  6. am deschis zilele trecute un blog de opinii, comentarii ,tendinte in sport si industria sportului
    la
    http://www.danolteanu.wordpress.com
    intra si tu cind ai ceva timp
    Te astept,
    Dan

    dan

    Iunie 26, 2010 at 7:30 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: