Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

Articol Human Invest in HR Manager: Sunt semne ca anul 2010 sa fie pentru unii furnizori de training, chiar mai bun decat 2008

with 4 comments

Anul 2009 a scos la lumina cum nu se putea mai bine profilul pietei programelor de “soft skills” din Romania. Anume, cine sunt cu adevarat principalii actori si care sunt programele cu adevarat valoroase. Furnizorii – cu valorile, aspiratiile si capacitatea lor de a se transforma si a se adapta la noul context de business; clientii – cu preocuparea pe care o dau pentru invatarea continua si fiecare cu capacitatea lor de a sti sa fructifice si sa faca din astfel de investitii ocazii de consolidare si imbunatatire a unor procese de business si organizationale.

Furnizorii de programe de training de “soft skills” (leadership/”people management”, competente interpersonale, competente de vanzare, negociere, „customer service”, competente de “self-management”).

Cunosc multe din aceste companii inca de la infiintarea lor (unele, fondate mult inainte de anii 2000). Sunt putine care au devenit si ramas o voce publica puternica si credibila in ziua de azi. Sunt si mai putine cele care privesc indraznet si curajos catre 2010. Doar 3 – 5 companii vor ramane in 2010 in prima liga, liga in care nu e usor sa te mentii si care cred ca va avea peste 60% din piata de programelor de “soft skills”.

Lunile din toamna lui 2009 au adus semne mai mult decat promitatoare pentru acesti furnizori: au fost derulate cateva licitatii importante in fiecare luna (doar licitatiile pe care noi le stim sau in care am fost noi implicati pana la finalul lunii noiembrie cumuleaza un total de peste 2 milioane de euro), cateva companii mari private au castigat deja subventii de la stat (in valoare totala de cateva milioane bune de euro) pentru a-si asigura o parte a programelor de training; alte cateva milioane de euro vor fi pregatite sa fie cheltuite de organizatiile (private, de stat, non-guvernamentale) pentru care invatarea continua este o prioritate strategica. Desi in luna august vedeam lucrurile diferit (cativa prieteni stiu asta!), semnalele de pe piata din aceasta toamna, contractele pe care noi le-am semnat deja, ma fac sa cred ca piata de care vorbesc, va cumula in 2010 cel putin 25 – 30 milioane de eur. Cum sa nu intri in 2010 optimist cu o astfel de perspectiva!

Companiile de training care nu-si definiseara inca personalitatea, care nu si-au luat lectiile de adolescenta (au stat prea confortabil la aceasta varsta sau nici macar nu ajunsesera aici) au fost maturate pur si simplu de pe piata in 2009 – antreprenorii lor, marea majoritate ramasi singuri, s-au implicat in activitati variate pentru a suprevietui, au acceptat proiecte plecand de la banii pe care clientii spuneau ca ii mai au. Cei mai inteligenti dintre acestia vor cauta sa-si consolideze aliantele pe care le au pentru a face parte din retele functionale.

Va exista si o categorie a firmelor de training “obosite de criza”, firme care n-au avut curajul sa ia decizii transante de transformare si restructurare, nu si-au schimbat aproape deloc modelul de business pentru a-l pregati pentru anii care vin. Mai devreme sau mai tarziu – fie se vor schimba, fie vor disparea. Convingerile fondatorilor si managerilor lor, modelul de business care le-a adus succesul pana in 2008, nu mai functioneaza azi si nu vor mai functiona nici in viitor.

Fuziuni intre companii? Pentru 2010 nu cred. Anul viitor, companiile de training ambitioase, cele care si-au propus o cifra de afaceri de cel putin 1 mil euro, isi vor juca propria carte. In Polonia au fuzionat in urma cu mai multi ani, nr 1 si nr 2 din piata, iar in Ungaria mai multi traineri-freelance si companii mici, tip „one-man-show”, s-au reunit intr-o „ghilda”. In ambele situatii exista „voci locale”, chiar din interiorul acestor companii, care au acum indoieli privind deciziile pe care le-au luat in trecut. Exista posibilitati de fuziuni si la noi, dar spre finalul lui 2011. Si poate vor genera aceleasi ganduri!

Achizitii? Din perspectiva mea, sunt putine combinatii cu adevarat serioase si care ar merita sa se materializeze – la fel insa, dupa 2010 si doar la initiativa unor fonduri de investitii sau oameni de afaceri potenti: care fie activeaza deja in aceasta industrie, fie isi doresc sa-si treaca in portofoliu si o astfel de companie.

Desi preturile practicate vor fi mai mici decat in 2008, media tarifelor anului 2010 cred ca va fi, in randul companiilor din prima liga, indiferent de programe (“in-house” sau “open”) in plaja 150 – 300 Eur+TVA/zi/participant, in functie de volumul contractului, nivelul managerial la care se afla participantii, facilitatorii implicati si programele care vor fi livrate.

Cum 2009 a creat motivatii suplimentare pentru educatia de calitate (tot mai multe  persoane si-au alocat din bugetul personal bani pentru educatia lor), exista conditii foarte bune pentru revigorarea programelor “open”: fie ca vorbim de programe multi-modulare, pre-MBA, fie ca vorbim de sesiuni independente. Surpriza vine din faptul ca exista prea putine programe de aceasta natura care s-au consacrat in ultimii ani si au rezistat anului 2009. Deci inca o imensa oportunitate!

De la institutie la retea, de la control – la autonomie, de la uniformitate, la diversitate, de la pozitie – la relatii interpersonale de calitate, de la analizarea trecutului, la curajul de a naviga prin necunoscut catre un viitor mai bun, sunt procese de transformare serioase si mature, pe care le vom gasi doar in companiile care sunt centrate pe valori constructive, si care pot oferi reputatia de lider, oricarei companii din aceasta piata!

Anunțuri

Written by Viorel Panaite

Ianuarie 5, 2010 la 11:57 am

4 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Observatiile tale sunt foarte corecte, Viorel. Va fi de asemenea anul companiilor care vor putea furniza programe complexe, integrate si coerente, care sa ajute firmele si participantii sa se adapteze la noile paradigme. Cuantificarea rezultatelor obtinute va fi principalul indicator de performanta.

    Spor,
    Vlad

    Vlad

    Ianuarie 5, 2010 at 9:13 pm

  2. Informatiile din comentariu sunt interesante.De urmarit inplementarea noilor proiecte si impactul asupra nivelului economic al” conumatorului de training”

    Ioana Panait

    Ianuarie 6, 2010 at 9:41 am

  3. Buna Ioana,
    Asa cum o zic mereu, cred ca peste 60% din resursele oricarui proiect de „learning” ar trebuie alocate in pocese de asistenta in implementare. Altfel impactul unei astfel de investitii este minor!

    Viorel Panaite

    Ianuarie 6, 2010 at 4:24 pm

  4. Vlad,
    Merci de feedback! Ma bucur ca ti-a placut articolul!
    Pe cat mai curand,
    Viorel

    Viorel Panaite

    Ianuarie 6, 2010 at 4:25 pm


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: