Articolele Mele (o invitatie la conversatii si dezbateri)

Au fost cele 6 luni ale lui 2009 suficiente pentru ca valorile unei companii sa castige atentie si spatiu mai mari printre prioritatile strategice de azi ale unui GM/CEO?

leave a comment »

Leaders_Go_First_Visual

Sunt un sustinator si un promotor activ al rolului social pe care companiile ar trebui sa si-l asume, alaturi de cel de a crea profit pentru actionari! Ma gandesc aici in primul rand la misiunea companiilor de a fi locul cel mai potrivit pentru a creste si educa oameni cu spirit responsabil, etic si preocupati sa aiba un impact pozitiv in comunitatile din care fac parte, atat cele de la locul de munca, cat si in cele care nu au legatura cu munca! Aceasta este filozofia care se afla la baza fiecarei conversatii sau proiect de business pe care il facem pentru clientii nostri si in care ma implic personal.

In nenumaratele intalniri pe care le am in acest an, descopar din ce in ce mai multi manageri de varf care vorbesc cu mai multa seriozitate de valoarea si importanta educatiei permanente, ii inteleg mai bine mecanica, vorbesc de importanta unor valori precum onestitate, “fair-play”, respect, incredere, solidaritate, de procese de business pentru o performanta sustenabila.

Oare perioada dificila prin care trecem a facut sa apropie mai mult aceste “lucruri” de agenda zilnica de lucru a unui GM/CEO? I-a pus pe ganduri pe cei care erau sceptici pana acum sau pe cei care minimalizau tocmai esenta fundatiei unei companii? Le-a dat oare suficente argumente sa faca din valori punctul de plecare pentru cele mai dificile decizii ale lor? Revitalizarea organizatiei prin valorile ei, a devenit o tema activa, serioasa si personala a unui GM/CEO?

Eu tind sa cred ca, pentru majoritatea managerilor, primele 6 luni ale 2009 nu au fost suficiente pentru a-si transforma intentiile si intrebarile de mai sus, in actiuni strategice, care trebuie implementate urgent! Vad insa la mai multi manageri de varf decat in anii trecuti, mai multa rabdare pentru a pune intrebari, a asculta si a intelege cum functioneaza compania, ca si organism! Orice criza de inima, te face mult mai atent la stilul personal de viata: cauti sa-l intelegi, ca sa schimbi lucrurile care ar provoca un nou atac! E un moment in care afli si ceea ce e important pentru tine, pentru a pune aceste lucruri in centrul prioritatilor!

Asta vad ca se intampla azi: managerii de varf cu adevarat responsabili isi cauta in aceasta perioada justificari de business pentru a pune cu un rol activ valorile in centrul organizatiei! Unii vor gasi, si vor transforma procesele de conducere din companie, altii nu – si nu vor face nici o schimbare! Eu spun totusi ca este un pas urias!

Valorile si cultura organizationala au forta de a genera companii flexibile sau rigide, usor adaptabile, suple sau greoaie, educa atitudinea responsabila si implicare sau, din contra, indiferenta! Cred ca acest an este unul ideal pentru a pune valori sanatoase la fundatia companiei pentru ca incepe o noua pagina de istorie!

Am dorit aflu cum au reactionat in primele 6 luni la aceasta tema, cativa manageri de varf, stiindu-i preocupati cu adevarat de subiect. Le-am adresat intrebarea din titlu si iata mai jos raspunsurile lor:

 

markus2

Markus Wirth, Country Manager Holcim (Romania)
 
Un brand puternic este o promisiune ce trebuie livrata in toate zonele in care se intra in contact cu acesta. Valorile noastre reprezinta mecanismele cheie prin care livram aceasta promisiune. Holcim reprezinta un grup ce ofera aceleasi valori tuturor stakeholderilor oriunde s-ar afla acestia. “Putere. Performanta. Pasiune.” au devenit, incepand cu 2006 valorile globale ale Holcim.

 

Strategia noastra de brand are la baza un set comun de valori impartasite si promisiunile aferente aplicabile la nivelul intregului grup de companii. Construirea si sustinerea unui brand premium necesita livrarea valorilor noastre prin intermediul produselor, serviciilor, canalelor, a modului in care comunicam, dar in special prin competentele si comportamentul oamenilor nostri.

 

Aceste valori reprezinta ingrediente esentiale pentru pentru a obtine rezultate bune pentru companie si au fost tot timpul o prioritate pentru noi. Acestea sprijina directiile noastre strategice, respectiv alinierea angajatilor si aspectelor operationale. Dezvoltarea acestor valori ne ajuta sa construim o relatie mai buna pe termen lung cu clienti care ne vor ajuta afacerea sa creasca, la protejarea si cresterea reputatiei si nivelului de sprijin pe care il obtinem in comunitatile din care facem parte, la respectarea promisiunilor facute catre stakeholderi care va duce la construirea increderii.

 

In perioade incerte cum este aceasta, am realizat ca valorile noastre reprezinta un element ce ne ajuta sa mentinem compania pe drumul corect si sa descoperim noi oportunitati. Situatiile de criza nu reprezinta un moment propice pentru construira sau remodelarea valorilor, dar este un moment in care existenta sau lipsa acestora se simte cu adevarat. Unul din lucrurile care aduce un grad mare de satisfactie GM-ului este sa vada oameni care depun pasiune, efort si isi folosesc toate abilitatile pentru a obtine cele mai bune rezultate, in fiecare zi. Cred ca succesul fiecarei companii este bazat pe oameni pe care ii are. Luand in considerare acest lucru este foarte important ca angajatii sa se identifice cu valorile companiei si cultura organizatiei.

 

In cadrul Holcim, am realizat un adevarat progres in ceea ce priveste punerea in practica a valorilor companiei, dar recunoastem ca inca mai avem de muncit in cadrul acestei arii. Am folosit metodologia Human Synergistics pentru a identifica cultura organizationala curenta si am implementat actiunile necesare pentru a atinge tipul de cultura pe care ni-l dorim. In mod periodic aplicam studii organizationale pentru a vedea exact unde ne aflam si care sunt pasii urmatori pe care trebuie sa-i luam.

 

Rezultatele studiului Best Employers Romania de anul acesta (locul 4) a venit ca o confirmare a angajamentului oamenilor nostri si dovada faptului ca punem in practica valorile companiei. In acelasi timp am implementat si programe de training pentru a dezvolta competentele de leadership pe care le cerem si le incurajam. Toate aceste actiuni vor fi continuate cu scopul de a ajuta compania sa devina “employer of first choice”.

 

Atata timp cat construim valorile organizatiei ca un pod intre diversele generatii prezente in companie sunt sigur ca vom obtine stabilitatea necesara acestei perioade tulbure prin care trecem. Persoanele cu nivel de senioritate au asimilat intr-un grad foarte mare valorile noastre si acum devin modele pentru cei aflati in pozitii de “entry level” si generatiile care vor urma.

 

Nu consideram ca trebuie dezvoltate proiecte in companie avand scopul strict de a face organizatia sa imbratiseze valorile. Integrarea lor este o activitate zilnica facuta prin oameni, sisteme si procese. Trairea acestor valori duce la indeplinirea viziunii si misiunii companiei noastre si cresc reputatia noastra in fata stakeholderilor. Adoptarea acestor valori este o activitate permanenta in compania noastra, este vorba de modul in care facem afaceri.

 

 OLSON Oliver

Oliver W. Olson, Country Manager, Romania, CEU Business School

 

Cand ma gandesc la primele sase luni din 2009, am imaginea a 100 de barci stand inca nemiscate in apa, cu velele lipsite de vant. Nu adie nicio briza. Acestea s-au aliniat intr-o cursa de navigare cu vele. Dar apoi vad cum cateva barci incep sa se deplaseze si sa prinda viteza! “Ce e asta?”. “Au gasit un alt mod de a inainta?”. “Acest lucru nu este corect!”. “Trebuie sa fie o incalcare a regulilor!”.

Atunci cand vasele care inca asteapta vantul, incep sa isi caute alte mijloace de a inainta – e deja prea tarziu! Cursa a fost pierduta! Unele barci au infruntat „criza” bine pregatite si au avut mijloace alternative de a inainta inca de la inceputul cursei. Au folosit velele doar anul trecut, aceasta fiind atunci cea mai eficienta metoda de a merge mai departe, avand in vedere conditiile de vant. Mai multe vase le-au vazut miscandu-se bine si au crezut ca navigarea cu vele este cheia succesului in castigarea cursei. Doar citeva dintre barcile cu vele prinse fara vant vor supravietui deoarece au inceput sa-si trimita marinarii sa construiasca un motor de indata ce au realizat ca vantul nu mai bate. Dar vor fi in continuare in spatele barcilor care au fost deja pregatite pentru a inainta chiar si fara vant.

Chiar si pentru barcile pregatite cu motor, 2009 este de asemenea o lupta. Poate ca e nevoie de timp pentru a face tranzitia de la folosirea vantului la folosirea unui motor diesel. Poate ca ei nu erau printre cei care conduceau cursa la sfarsitul anului 2008, din moment ce barca era ingreunata de mijloace de propulsie suplimentare. Dar vor avea cele mai mari sanse de a castiga cursa, supravietuirea in 2009.

Cum putem converti aceasta analogie in lectii concrete pe care sa le putem utilize in companiile noastre? In primul rand, primele sase luni din 2009 au fost o ocazie perfecta pentru un CEO de a evalua mecanismele fundamentale de afaceri. “A fost un succes pentru ca firma a fost bine condusa sau pur si simplu pentru ca au fost atat de multe lichiditati in economie incat orice afacere putea supravietui? In ce masura si-a folosit educatia si expertiza accumulate in a pregati compania pentru actuala criza?”

In al doilea rand, strategia unei companii intotdeauna trebuie sa se concentreze pe fundamentele organizatiei. In analogia de mai sus, vela sau motorul nu reprezinta afacerea. Afacerea este reprezentata de atingerea liniei de sosire. Linia de sosire trebuie atinsa chiar si daca vantul s-a oprit. Vantul nu este scopul cursei, este doar o variabila. Aceasta criza este doar o variabila. Clientii cauta in continuare produse de calitate la un pret corect si cu servicii bune.

Deci, raspunsul este: „Da”.  Primele sase luni din 2009 au putut fi suficiente pentru ca planificarea strategica sa atraga atentia unui CEO!

Anunțuri

Written by Viorel Panaite

Iunie 22, 2009 la 8:58 pm

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: